Bönen

När jag var liten och sov över hos min mormor en helg helt själv för första gången så bad hon mig att läsa godnatt bönen, precis som att det var en helt naturlig och nåt jag alltid gjorde när jag var liten.
Jag fattade ingenting och sa godnatt och sträckte mig för att släcka lampan.
Hon sa genast till mig att man inte lägger sig och sover innan man läst godnatt bönen.
Jag sa genast att vi inte gör så hemma och jag vet helt ärligt inte vad du pratar om.
Mormor blev allvarlig och sa att detta ska jag prata med din mamma om.
Då tänkte jag att jag äntligen skulle få lägga mig och sova.
Jag släckte lyset, godnatt mormor.
Mormor tände lampan och sa åt mig att sätta mig upp.
-Nu ska du lära dig bönen och kunna den utantill innan du somnar säger hon.
Jag skrattade och tänkte att hon skojjar med mig.
Hon var fullt allvarlig och det var bara att lära sig.
Mormor sa den och jag försökte haka på texten med henne.
Slutklämmen blev då att jag skulle göra detta solo.
Jag klarade det, tur att man var lättlärd som barn.
Lärde mig dom 2 första verserna och fick sedan lägga mig och sova.
Detta kommer jag aldrig att glömma.
Tjurig mormor.

Idag fick jag en ide till grytet, gäst krypinnet.










One Love





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0