Ebba.

Min hund har en ganska allvarlig allergi.
Har aldrig gjort ett allergitest på hennne men är ganska övertygad och säker att det är spannmål då hon reagerar på allt som har spannmål i sig och det är rätt vanligt bland hundar som är allergiska.
Senaste tiden har hon haft det mer än kämpigt med klieriet.
Har korticon tabletter som jag ger henne när det blir för mkt utslag och rent outhärdligt för henne.

Men jag börjar bli orolig angående användningen av dessa tabletter.
Jag kommer ihåg att veterinären sa till oss när hon fick utskrivet flera uttag (återkommande besök) att vi skulle försöka ge henne dessa så få tillfällen som möjligt.
Och nu känner jag att det börjat bli för täta kurer.
Grejjen är att hon kan bli resistent och då kommer vi inte kunna göra så mycket mer för ögonstenen.

Så jag söker nya alternativ.

Har börjat smörja in henne med teatree salva 3 ggr per dag.
Direkt jag visar burken kommer hon springandes och vill bli inkladdad.
Inte så att hon ska slicka bort skiten direkt, utan det slutar ofta med att hon lägger sig och sover efter.
Vilket jag tycker visar på god effekt på alla plan.

Detta ger ju en liten paus från tabletterna.

Men jag känner inte att jag kan sluta där och vara nöjd.
Funderar även på att ta bort hennes foder och köpa hem rent kött till henne.
Ta bort alla flummiga tillsattser som faktiskt finns i Ebbas moderat foder också, om det ändå bara är lite.
Griskött lär ju bli mer än populärt.


-----------------

Igår rakade jag Ebba på ryggen där hon alltid har kliat sig i dessa år.
Har märkt under lång tid att hon varit iriiterad där men att det ökat nu då jag kuttat ner på tabletterna.
Det jag fann var ytliga sår som var väldigt små, men ändå där.
Jag valde att raka för då kommer jag närmare huden när jag ska smörja.
Trodde att jag skulle bli avskuren från flocken med denna handling men det blev positiva vibbar efteråt.
Hennes ögon utrstrålade tacksamhet och äntligen.

Visst, nu ser hon ut som en PUNK dawg
Men hon är ju Ebba!






One Love





Kommentarer
Postat av: Jessika James

Lilla ebbot :)

2011-01-24 @ 11:52:30
URL: http://strawberrydreams.webblogg.se/
Postat av: Hella

Men huuuga! Stackars lite skrutt! Hoppas hon repar sig! Kanske borde göra något allergitest på henne ändå?

2011-01-24 @ 15:26:52
URL: http://helenahardcore.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0